کمپین پشتیبانی از آقای محمدصدیق کبودوند


:
عواقب «تداوم اعتصاب غذای آقای کبودوند و عدم موافقت با خواست ایشان» متوجه مسئولان قضایی و امنیتی ایران است.
آقای محمد صدیق کبودوند، بنیانگذار و عضو فعال سازمان حقوق بشر کردستان است که در تیر ماه ۱۳۸۶ بازداشت شد. وی یک سال بعد در دادگاه انقلاب تهران به اتهام "اقدام عليه امنيت ملی" از طريق تاسیس سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان و فعالیت در آن به ۱۰ سال حبس و به اتهام "تبليغ عليه نظام" به يک‌ سال زندان محکوم شد اما در دادگاه تجدیدنظر حکم ده سال و نیم حبس برای ایشان مورد تایید قرارگرفت.
محمد صدیق کبودوند براساس گفته های خانواده اش تا پیش از بازداشت هیچگونه سابقه بیماری نداشته است اما پس از بازداشت و زندانی شدن در شرایط سخت و سلول انفرادی به بیماریهای قلبی و پروستات مبتلا شده و حتی طبق گفته ی همسرش سه بار سکته ی قلبی و مغزی داشته است. همسر آقای کبودوند همچنین اعلام کرده اند، گزارش پزشکانی که آقای کبودوند را ملاقات کردند این بود که او باید بستری و دریچه های قلبش عمل شود. همچنین پروستات ایشان نیز باید سریعا تحت عمل جراحی قرار گیرد.
علیرغم انتقال کوتاه مدت محمد صدیق کبودوند به بیمارستان در چند هفته پیش و تاکید پزشکان متخصص بیمارستان بر ضرورت انجام جراحی روی ایشان اما متاسفانه بازجویان وزارت اطلاعات مانع جراحی وی شدند و او را به زندان بازگرداندند.
پسر آقای کبودوند، پژمان کبود وند پنج ماه است که دچار بیماری خونی شده است. وضعیت جسمی ایشان بحرانی و در بیمارستان بستری هستند.
آقای کبودوند در بهمن ماه سال گذشته، پس از یک دوره اعتصاب غذا و به شرط ملاقات با فرزند بیمارش به اعتصاب غذای خود پایان داد.
  محمد صدیق کبودوند دوهفته پیش نیز در اعتراض به ندادن مرخصی به وی برای دیدار با فرزند بیمارش دست به اعتصاب غذا زد. وی آنزمان بە توصیەی مسئولین مبنی بر بررسی درخواست مرخصی اش، اعتصاب خود راشکست اما متاسفانه مسئولان به قول خود عمل نکردند. به همین دلیل محمدصدیق کبودوند از روز ششم خرداد مجدداً دست به اعتصاب غذای نامحدود زده است.      
آقای کبود وند طی نامه ای که در سایت «کلمه» انتشار یافته بود، نوشته است: «شخص دادستان تهران مسئول هرگونه عواقب و پیشامد برای من زندانی و فرزند بیمارم است». 
در این نامه آمده است: «دهمین درخواست مرخصی اضطراری اینجانب، محمدصدیق کبودوند، برای کمک به درمان و آرامش روحی و روانی فرزند عزیز و جگرگوشه‌ام که مبتلا به بیماری خونی صعب‌العلاج و احتمالا درمان‌ناپذیر شده و بیش از ۵ ماه است که روی تخت بیمارستان با مرگ دست و پنجه نرم می‌کند، مجدداً با بی‌توجهی و مخالفت دادستان و مسئولان دستگاه امنیتی روبه‌رو  شده است».
او همچنین نوشته است: «هیچگونه اطلاعاتی از آخرین وضعیت فرزند خود ندارم و از کسب هر گونه اطلاعی محروم شده‌ام».
محمد صدیق کبودوند حدود پنج سال است که در زندان به سر می برد اما در طول این مدت علیرغم درخواستها و اعتراضهای مکرر حتی یک روز هم به ایشان مرخصی داده نشده است.
آقای کبودوند از زمستان سال ۱۳۸۲ نشریه «پیام مردم» را به دو زبان کردی و فارسی در تهران و استان‌های کردنشین ایران منتشر می‌کرد که تنها پس از انتشار 12 شماره توقیف شد. سپس وی به همراه تعدادی از دوستان و همکارانش در فروردین سال ۱۳۸۴ "سازمان حقوق بشر کردستان" را تشکیل داد. او در سال‌های گذشته برنده چند جایزه بین‌المللی در زمینه حقوق بشر و روزنامه‌نگاری شده است. آقای کبودوند در مراسم سال ۲۰۰۹ "جوایز مطبوعات بریتانیا" به عنوان "روزنامه‌نگار بین‌المللی سال" برگزیده شد و در زمستان سال ۱۳۸۷ نیز جایزه "هلمن–همت" سازمان دیده‌بان حقوق بشر به او اهدا گردید.
سازمان زنان آذرمهر ضمن اعتراض شدید به نادیده گرفتن خواست انسانی و حقوق آقای کبودوند از سوی مسئولان قضایی و نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی، تداوم این وضعیت را به منزله ی شکنجه ی آقای کبودوند، رئیس و موسس سازمان حقوق بشرکردستان می داند.
سازمان زنان آذرمهر همچنین معتقد است آقای کبودوند صرفنظر از اینکه نباید به دلیل فعالیتهای حقوق بشری در زندان به سر ببرد بلکه باید برای وی به عنوان یک پدر و یک انسان این حق را قائل باشند که بتواند در چنین شرایطی در کنار فرزند بیمار و خانواده اش باشد.
سازمان زنان آذرمهر ضمن ابراز نگرانی از وضعیت جسمی و روحی محمد صدیق کبودوند، عواقب «تداوم اعتصاب غذای آقای کبودوند و عدم موافقت با خواست کاملا انسانی و به حق ایشان مبنی بر اجازه دیدار با فرزند بیمارش» را متوجه مسئولان قضایی و امنیتی ایران می داند و خواستار رسیدگی سریع به وضعیت ایشان می باشد.
سازمان زنان آذرمهر با اعلام اینکه کمپینی برای حمایت از آقای کبودوند راه اندازی کرده است در پایان از تمامی نهادهای حقوق بشری، فعالان سیاسی، مدنی ، روزنامه نگاران، شاعران و نویسندگان تقاضا دارد تا ضمن اعتراض نسبت به عملکرد غیرقانونی و برخورد غیرانسانی دستگاههای قضایی و امنیتی ایران در خصوص وضعیت آقای کبودوند و نادیده گرفتن مطالبات ایشان از سوی این دستگاهها، صدای فعالین و روزنامە نگاران و افراد مدنی و ... را با امضای این بیانیه برای دفاع از رئیس و موسس سازمان حقوق بشر کردستان به گوش جهانیان برسانند و این «تشکل و کمپین» را در جهانی کردن اعتراضش جهت وارد آوردن فشار بین المللی به جمهوری اسلامی یاری نمایند.
سازمان زنان آذر مهر کوردستان  
۰۴ - ۰۶ - ۲۰۱۲

No comments:

Post a Comment